Skontaktuj się z nami

793 290 306

Europalety to najczęściej spotykany na naszym kontynencie rodzaj palet. Rozpoznajemy je po tym, że posiadają specjalne oznakowania. Zazwyczaj jest to [...]

... znajdujący się po bokach napis „EUR” lub „EPAL”. Produkcją oraz naprawą palet tego rodzaju mogą zajmować się tylko firmy, które posiadają specjalną licencję EPAL. Czym europaleta różni się od zwyczajnej palety i jaki był w ogóle cel jej powstania? W tym tekście postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Europaleta – w jakim celu powstała?

Europalety zostały stworzone głównie z myślą o tym, aby w jak najbardziej efektywny sposób wykorzystywać powierzchnię magazynową. W tym celu ustalono ich wymiary – 1200 x 800 mm – oznaczające wielokrotność standardowych wymiarów pojemników skrzyniowych z tworzywa sztucznego. Dzięki temu na europalecie można umieścić określoną ilość takich pojemników, nie marnując zarazem ani odrobiny jej powierzchni. Przekłada się to tym samym na oszczędność powierzchni na danej hali/magazynie. Można powiedzieć, że wprowadzenie europalet ułatwiło pracę wielu osób i wpłynęło na jej ekonomiczny poziom w wielu firmach. Dzięki ich obecności jesteśmy w stanie maksymalnie wykorzystać daną powierzchnię.

Zyskały nie tylko magazyny

Na wprowadzeniu do obiegu europalet zyskały jednak nie tylko firmy korzystające z powierzchni magazynowych. Standaryzacja odcisnęła także swoje pozytywne piętno na transporcie. Ujednolicenie przestrzeni objęło między innymi samochody ciężarowe oraz kontenery morskie. Dzięki zastosowaniu palet w określonych wymiarach platforma tira jest  w stanie pomieścić dokładnie 33 europalety – w dwóch wersjach ich ułożenia. Pozwala to dokładnie oszacować możliwości załadunkowe każdego tira, a tym samym dużo wcześniej i wygodniej rozplanować transport towaru. W przypadku kontenerów morskich ładowność jest oczywiście znacznie mniejsza. Nie zmienia to jednak faktu, że także w przypadku transportu drogą morską jesteśmy w stanie dokładniej obliczyć chociażby koszty związane z wynajmem ich powierzchni.

Co wyróżnia europalety?

Wiemy już o tym, że korzystanie z europalet oznacza wiele korzyści, zarówno w kwestii zagospodarowania przestrzeni na powierzchniach magazynowych i podczas transportu, jak   i finansowych. Kolejne pytanie brzmi: jakie wymogi musi spełniać paleta, by można było uznać ją za paletę euro? Przede wszystkim jest to kwestia wymiarów. Muszą one wynosić dokładnie 1200 x 800 x 144 mm. Te wymiary pasują do wózków widłowych. Ponadto europalety ważą około 25 kg, a jedna sztuka pozwala na transport nawet do 1500 kg. Blat               i płozy palet tego typu wykonywane są z drewna litego. Wsporniki natomiast mogą być wykonane z drewna rozdrobnionego. Często jednak także w ich przypadku stosuje się drewno lite. Kolejnym istotnym elementem europalet są specjalne skosy w narożnikach oraz ostre krawędzie prowadnic, które wpływają na komfort wyciągania składowanych palet.

Trzeba posiadać licencję

Aby móc legalnie produkować lub naprawiać europalety, konieczne jest posiadanie specjalnej licencji EPAL. Wyjątkiem są koleje narodowe niektórych krajów europejskich, które produkują palety tego rodzaju w oparciu o swoje licencje. Takie rozwiązanie obecne jest między innymi na Węgrzech czy w Czechach. Polskie Koleje Państwowe także zajmują się produkcją palet. Wszystkie modele wyprodukowane przed 1 maja 2004 roku są traktowane jako europalety. Później nasze koleje utraciły licencję. Jeśli zależy więc Państwu na zakupie europalet, warto upewnić się, czy produkty te posiadają licencję EPAL. Oznakowanie tego typu powinno być wyraźnie widoczne z boku palety. W przypadku braku licencji palety są traktowane jako jednorazowe.

Podział na 3 grupy

Europalety są wykonywane z drewna wysokiej jakości. Dzięki temu są bardzo wytrzymałe (są w stanie utrzymać nawet do 1500 kg obciążenia!) i długowieczne. Nic więc dziwnego, że zdecydowano się na wprowadzenie specjalnego podziału europalet na 3 grupy. Dzięki temu wiemy, z jaką paletą mamy aktualnie do czynienia. Podział jest następujący:

 

  • Gatunek I - jasne palety, które nie posiadają żadnych wyraźnych uszkodzeń.
  • Gatunek II - palety o ciemniejszej barwie, z widocznymi uszkodzeniami niewielkiego stopnia.
  • Gatunek III - palety o ciemnej barwie, z wyraźnymi uszkodzeniami, wciąż nadające się do użytku.
  •  

Wprowadzenie takiego podziału znacząco ułatwiło handel paletami i ujednoliciło terminologię używaną w przypadku określania różnych palet. Dziś kupiec widzi, z jaką paletą ma do czynienia i ile opłaca mu się zapłacić za produkt z danej kategorii.

Plastik zamiast drewna?

Pomimo tego, że klasyczne, drewniane palety nadal są dominującym ich rodzajem, coraz częściej można spotkać palety wykonane z plastiku. Mimo że tworzywo to nie kojarzy nam się w obecnych czasach zbyt dobrze, nie ulega wątpliwości, że palety wykonane właśnie z plastiku mogą podlegać recyklingowi. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia z palety tego rodzaju można odzyskać sporo tworzywa. Ponadto plastikowe palety są bardzo wytrzymałe, w przeciwieństwie do palet drewnianych, nie nasiąkają wodą i nie stają się przez to cięższe. Są także odporne na promieniowanie UV i przy odpowiednim poziomie dbania o ich strukturę mogą nam służyć nawet przez kilkanaście lat.

Europalety – to się opłaca!

Podsumowując, inwestycja w europalety jest znacznie lepszym rozwiązaniem od zakupu palet jednorazowych. Przede wszystkim są to palety bardzo wytrzymałe. Są w stanie utrzymać duży ciężar i bardzo wolno ulegają uszkodzeniom. Kupując palety posiadające licencję EPAL, mamy pewność, że zyskaliśmy produkt wykonany z drewna wysokiej jakości, spełniający międzynarodowe normy dotyczące wytrzymałości i wymiarów. Poza tym, że palety mogą nam służyć bardzo długo, znacząco wpływają na oszczędność powierzchni magazynowej oraz podczas transportu. Zakup europalet jest po prostu bardzo opłacalny, a różnica między nimi a standardowymi paletami jednorazowymi jest widoczna gołym okiem.