Formuła ujednolicenia rozmiarów palety służy ułatwieniu pracy kierowców oraz firm spedycyjnych w całej Unii Europejskiej. Standardowa odmiana jest wykonana z [...]
... drewna i posiada wymiary 1200 x 800 x 144 mm. Taka europaleta jest też potocznie określana jako EURO, EPAL czy EURO EPAL. W rezultacie każde przedsiębiorstwo może optymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię naczepy do opracowania ładunku przewozowego.
Ogólna definicja palety
Na wstępie warto zdefiniować prezentowany produkt. Paleta jest to podniesiona platforma, służąca do składowania oraz przenoszenia towarów. Standardową opcją jest model drewniany, który świetnie przyjął się w powszechnym użytku. Ten produkt wykorzystuje się do bezpiecznego transportu większej ilości opakowań. Dzięki konstrukcji palety do załadunku oraz rozładunku można wykorzystać wózek widłowy, co znacznie przyspiesza pracę i sprawia, że jest ona efektywniejsza. Wraz z rozwojem technologicznym oraz rosnącymi potrzebami pojawiły się też niestandardowe odmiany, takie jak skrzyniopalety, wersje izotermiczne czy paletozbiorniki. Wszystkie typy palet muszą spełniać normy określone przez przepisy uwzględniające między innymi konkretny rozmiar, charakterystykę oraz zastosowane materiały.
Normy prawne regulujące standardy europalet
Sama idea stworzenia europalety narodziła się w 1950 roku, a jej celem było oczywiście ujednolicenie rozmiarów, również pod kątem wszystkich wózków widłowych. Stale rozwijający się handel oraz dystrybucja towarów pomiędzy firmami z różnych krajów sprawiły, że takie rozwiązanie stało się powszechnie wykorzystywane. Wszystkie standardy w tym obszarze są oczywiście regulowane konkretnymi przepisami prawnymi. W Polsce taka ocena produktu jest możliwa dzięki kartom UIC: UIC 435-2 określającą produkcję palet płaskich drewnianych oraz UIC 435-4 odnoszącą się do napraw palet płaskich drewnianych. Obecnie europalety to markowy produkt, który zgodnie z ustawą podlega także kompleksowej ochronie prawnej. Trzeba zaznaczyć, że wytwórcami tego wyrobu mogą być jedynie firmy posiadające specjalną licencję.
Podstawowe typy palet oraz ich zastosowanie
W zależności od specyfiki wykorzystania produktu można wyróżnić wiele odmian palet, posiadających konkretne wymiary. Do najczęściej wykorzystywanych należą między innymi: europaleta standardowa (wymiary: 1200 x 800 x 144 mm), półpaleta (wymiary: 800 x 600 x 144 mm), paleta ISO (wymiary: 1200 x 1000 x 144 mm), europaleta EUR3 (wymiary: 1000 x 1200 x 144 mm), europaleta powiększona (wymiary: 1200 x 1200 x 144 mm) oraz paleta przeznaczona do kontenerów (wymiary: 1135 x 1133 mm). Należy zwrócić uwagę na charakterystykę materiałową, ponieważ coraz częściej używane są także odmiany plastikowe. Wszystko z uwagi na ich specyfikę, która odznacza się konkretnymi właściwościami. Do najważniejszych atutów można zaliczyć możliwość recyklingu, zwiększoną żywotność, odporność na promieniowanie UV, stałą wagę i szeroki zakres przeznaczenia.
Główne zalety funkcjonalne europalety
Jednym z kluczowych aspektów zastosowania produktu są oczywiście wymiary danej europalety. Trzeba też zwrócić uwagę na szereg praktycznych atutów prezentowanego rozwiązania, które sprawiły, że przyjęło się ono w powszechnym użytku. Wśród najistotniejszych można wymienić choćby ustandaryzowany wymiar, dostępność na całym świecie, znaczące usprawnienie i obniżenie kosztów przewozu, regularne kontrole standardów jakości oraz przyjazność dla środowiska naturalnego. Ta ostatnia cecha jest związana z faktem, iż do produkcji europalet wykorzystuje się jedynie naturalne materiały. Nie posiadają więc one szkodliwych związków chemicznych ani substancji wpływających negatywnie na zdrowie oraz stan przyrody. Ilość merytorycznych argumentów przemawia zatem zdecydowanie na korzyść prezentowanej opcji.
Charakterystyka transportu europalet
Oczywiście każda europaleta ma konkretne wymiary, które trzeba uwzględnić przy planowaniu danego ładunku. Generalnie, sam transport jest zdecydowanie ułatwiony, ponieważ standaryzacja ogranicza ryzyko ewentualnych błędów, choćby w obszarze rozmiaru platformy. Przed upowszechnieniem tych rozwiązań mogły występować kłopoty z rozładunkiem i załadunkiem, jeśli dane towary były transportowane za granicę. Obecnie nie istnieją już takie obawy, a dodatkowo można mówić o znaczącym ułatwieniu pracy. By zachować optymalne bezpieczeństwo, trzeba uwzględnić na przykład tarcie pomiędzy paletą a ładunkiem, stosunek wysokości i szerokości oraz masę palety. Z kolei właściwe umocowanie towarów wiąże się z użyciem folii termokurczliwej, folii rozciągliwej lub praktycznych odciągów. Wszystko w trosce o kompleksową ochronę.
Niezbędna dokumentacja przewozowa
Odpowiednio wypełniona dokumentacja przewozowa jest konieczna przy każdym transporcie międzynarodowym z wykorzystaniem europalet. Bez względu na to, czy ładunek jest dostarczany drogą lotniczą, morską czy lądową, należy posiadać niezbędne dokumenty. Przede wszystkim chodzi o fakturę handlową, która dokładnie określa kwotę transakcji i rodzaj towaru. Do tego należy dodać potwierdzenie rezerwacji wystawiane przez spedytora. W dalszej kolejności trzeba też wymienić świadectwo ubezpieczenia, potwierdzenie przyjęcia ładunku (FCR) czy konosament spedytorski. Sama paleta musi być zaś oklejona listem przewozowym.